Wednesday, November 29, 2017

Why we need to spend more to the uncertainties. We spent more money for Sumatran Rhino and now we cannot see them in the wild. Just listen to the scientists and experts for their far sighted advice. Keep the forest and have a complete information on wildlife.

"Dalam projek ini, DGFC dengan kerjasama JHL dan Jabatan Perhutanan Sabah melakukan tinjauan menggunakan perangkap kamera di beberapa kawasan terlindung serta tidak dan mendapati kita ada empat atau lima populasi banteng yang terpencil di pantai barat, tengah Sabah, selatan timur dan timur laut.
"Jumlah keseluruhan dianggar antara 400 hingga 500 ekor, menjadikan banteng Borneo sebagai mamalia besar paling terancam di negeri ini," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.
Sementara itu, Pengerusi YSD, Tun Musa Hitam, berkata pihaknya menunggu masa untuk mengemukakan tiga Pelan Tindakan Negeri kepada kerajaan Sabah berkaitan pemuliharaan monyet Belanda, harimau dahan sunda dan banteng Borneo yang dijangka siap awal tahun depan.
Katanya, sejak April 2011, YSD menyokong DGFC dengan memperuntukkan RM3.96 juta dalam tempoh enam tahun bagi melakukan penyelidikan mengenai tiga spesies itu.https://www.bharian.com.my/berita/wilayah/2017/11/356724/usaha-lindungi-banteng-borneo-dibincang-pakar#cxrecs_s

No comments: