Thursday, August 20, 2009


Perlanggaran membabitkan dua buah kapal di perairan Selat Melaka, kira-kira 37 kilometer dari pantai peranginan Port Dickson, Negeri Sembilan kelmarin menyebabkan berlaku tumpahan minyak dalam lingkungan 5 kilometer di perairan terbabit.
Kejadian pukul 9.15 malam itu membabitkan sebuah kapal tangki MT Formosa Product Brick dari Liberia membawa muatan minyak mentah yang dipercayai dilanggar dari belakang oleh sebuah kapal kargo Ostende Max dari Britain yang membawa arang batu.
Berikutan insiden tersebut, kapal tangki yang membawa 25 orang krew itu terbakar manakala sembilan anak kapalnya masih hilang. Kapal kargo terbabit pula kini berlabuh di perairan Port Dickson setelah tiga anak kapalnya cedera. Sehingga pukul 6 petang semalam, usaha memadamkan kebakaran kapal masih dilakukan semua agensi terlibat. – UTUSAN/MD. SHAHJEHAN MAAMIN.
Whats next?
We need to be aware at all time. Monitoring and maintaining biodiversity and the effects of hazardous chemicals on fisheries activities and protected ecosystems in the coastal areas. We know that the Straits of Malacca is the bussiest shipping routes in the world.
So, what we suppose to do? More research and monitoring activities? Develop more scientists! and more money!

No comments: