Wednesday, April 11, 2012

PTPTN: Bantuan bagi pelajar yang memerlukan pembiayaan ke universiti namun masalahnya adakah ini sebagai bantuan, perkhidmatan atau perniagaan.

rakyat tidak perlu lemah dalam hal pendidikan masa hadapan dan terlalu bergantung kepada kerajaan. Tanggungjawab kerajaan mesti jujur mempunyai wawasan dan strategi yang mantap dalam pendidikan masa hadapan negara, menyediakan infrastruktur dan kemudahan bagi menjayakan wawasan pendidikan negara, memberikan peluang dan melaksanakan demokrasi pendidikan negara, menyediakan pilihan yang pelbagai bagi membolehkan rakyat masa hadapan melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.
Tanggungjawab rakyat pula merancang bagaimana menyediakan diri untuk memenuhi wawasan kerajaan dan membina kerjaya masa hadapan. Semangat menabung dari awal selari dengan proses pembelajaran sejak di sekolah hingga ke universiti. Kemudahan menabung yang menarik, skim pinjaman dan bantuan boleh disediakan oleh kerajaan sebagai kaedah membantu rakyat masa hadapan. Isu kebajikan bukan suatu yang boleh dipolitikkan tetapi suatu tanggung jawab yang jelas.

No comments: