Friday, May 1, 2015

Kajian kepelbagaian biologi perlu disegerakan; budget and human resources http://web6.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=1099741

KUALA LUMPUR, 11 Jan (Bernama) -- Kajian saintifik mengenai biodiversiti di kompleks-kompleks hutan di Malaysia perlu dijalankan secara menyeluruh untuk memudahkan pengumpulan data dan perancangan pelbagai aktiviti seperti pembangunan dan pembalakan.

Naib Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) Prof Dr Ahmad Ismail berkata kajian menyeluruh itu akan membolehkan pihak-pihak berkaitan mengenal pasti risiko bencana seperti banjir atau pencemaran, serta mengurangkan kemusnahan spesies haiwan dan tumbuhan terancam.

Tegasnya, penilaian kesan alam sekitar (EIA) yang dilaksanakan pada masa ini hanyalah kajian jangka pendek yang kadangkala tidak menggambarkan status sebenar flora dan fauna di kawasan yang hendak dibangun atau diempangkan.

"Sukar untuk kita kenal pasti kemusnahan flora dan fauna ekoran banjir baru-baru ini. Sebab itu kita perlu kaji. Banyak ekspedisi yang dijalankan oleh Jabatan Hutan Semenanjung Malaysia bersama-sama universiti tempatan dan MNS boleh dijadikan rujukan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Menyifatkan kekurangan motivasi, ahli sains dan dana sebagai faktor sukarnya menjalankan kajian, Ahmad berkata pendekatan baharu perlu diambil untuk membolehkan semua memainkan peranan mengkaji biodiversiti di kompleks hutan termasuk di taman negara dan taman negeri.

No comments: