Tuesday, July 12, 2016

Budaya bodek di tempat kerja: Mainan pekerja tidak berkualiti. This article was in 2012 and now become viral in face book.

http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/budaya-bodek-di-tempat-kerja-mainan-pekerja-tidak-berkualiti-1.88174#.V4TmwzxhXNo.facebook
Presiden Persatuan Pegawai Akademik Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Ahmad Ismail
Jika seseorang itu selesa membodek sejak peringkat belajar maka ini akan menjadi kebiasaan individu itu akan membodek ketika dia bekerja kelak. Ini menyebabkan berlaku kes kerja tidak selesai, curi tulang, dan pencapaian diragukan.

“Ini tidak menggambarkan profesionalisme. Budaya bodek, menipu, belas kasihan hanya akan menghasilkan generasi yang tiada integriti, malas, menyeleweng dan rasuah.

"Perlu ditekankan, bodek boleh berlaku kerana  seseorang individu itu  tiada kualiti, kurang ilmu dan kemahiran, kurang tanggungjawab dan malas. Untuk mewujudkan situasi ‘menjaga hati’  bos atau majikan  mesti ada tetapi  profesionalisme mesti mengatasi segalanya,”
 
Mengapa ada individu yang tidak tahu hendak bekerja secara  profesional tetapi gemar membodek?

Presiden Persatuan Pegawai Akademik Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Ahmad Ismail berkata, persoalan itu berlaku kerana pekerja di dalam situasi tersebut tidak memahami tugasan dengan sebetulnya ketika di pejabat, tidak bertanggungjawab tetapi ingin mendapat perhatian lebih.

Menurutnya, seseorang pekerja itu tidak tahu hendak berbuat apa-apa berikutan tidak berilmu, kemahiran, kreativiti serta proaktif, melainkan hanya tahu menunggu arahan daripada bos atau penyelia.

“Oleh kerana hendak menjaga hati bos dan majikan, maka dia membodek. Ini berbeza dengan seseorang yang jelas tugasannya dan profesional. Pekerja sebegini tidak bergantung atau perlu membodek bos atau majikan, kerana hasil kerja sudah terserlah cemerlang berdasarkan kepada tugasan yang diberikan,” ujar Prof Ahmad dalam memberi pandangan beliau berhubung amalan bodek di pejabat.

Tegasnya, sepatutnya perbuatan bodek membodek tidak perlu berlaku kerana setiap individu yang terlibat di dalam sesebuah organisasi perlu profesional dalam kerja walaupun hubungan kemanusiaan itu wajib ada.

“Berbalik kepada peringkat sekolah dan universiti. Pelajar dilatih mengikut kurikulum yang dibina khas untuk pembangunan  sumber manusia dan keperluan profesional negara untuk masa depan.

“Sistem pendidikan mempunyai takwim, panduan, skim, sistem dan kriteria khas mengenai penyampaian kurikulum, penilaian dan pengredan atau pemarkahan. Dalam sistem pendidikan, isu bodek untuk pemarkahan tidak timbul. Setiap pelajar sepatutnya tahu berapa
markah yang beliau dapat dan sejauh mana dia perlu berusaha untuk mencapai markah yang diperlukan.

“Bahkan kurikulum di universiti mengajar penuntut supaya berdikari mencari maklumat, menganalisis dan membuat tafsiran manakala pensyarah memberi panduan mencari maklumat, menganalisis maklum balas pelajar dan menilai pencapaian mereka berasaskan  tugasan diberikan dan masa yang diberikan,” ujar beliau.

Prof Ahmad berkata, itulah proses membentuk profesionalisme yang diterima generasi muda. Jika seseorang itu selesa membodek sejak peringkat belajar, maka ini akan menjadi kebiasaan individu itu akan membodek ketika dia bekerja kelak. Ini menyebabkan berlaku kes kerja tidak selesai, curi tulang, dan pencapaian diragukan.

“Ini tidak menggambarkan profesionalisme. Budaya bodek, menipu, belas kasihan hanya akan menghasilkan generasi yang tiada integriti, malas, menyeleweng dan rasuah.

“Perlu ditekankan, bodek berlaku kerana seseorang individu itu tiada kualiti, kurang ilmu dan malas. Untuk mewujudkan situasi ‘menjaga hati’ bos dan majikan itu mesti ada, tetapi profesionalisme mesti mengatasi segalanya,” ujar Prof Ahmad.

Justeru, katanya, untuk mengelak bodek, tugasan kena jelas dan bertanggungjawab serta dinilai pada akhir masa yang ditetapkan berasaskan sistem yang ada. Setiap pekerja sudah ada senarai semak kerja harian, mingguan atau bulanan dan perlu dilaporkan kepada majikan atau ketua mereka,” akhiri Prof Ahmad.

No comments: