Thursday, May 2, 2013

What did I say last year on the same day about labour day and See what government responded to that idea. Salary review? work load? but the implementation need to be quick. Lecturers mus be strong and support the association.

http://drmat-ismail.blogspot.com/search?q=labour

It is common if workers asked for better salary because this is the history but the employer must know how to justify.
Sambutan Hari Pekerja jadi ganas
   Berita Harian                
 
 Foto
Polis dan penunjuk perasan bergaduh ketika sambutan Hari Pekerja membawa kepada rusuhan di Istanbul, Turki, semalam.


  • Foto
  • Protes tuntut hak buruh cetus ketegangan di Eropah, Asia

    Athens: Kekacauan dan pertempuran meletus semalam antara polis dan penunjuk perasaan yang mengadakan perarakan sempena Hari Pekerja di Eropah dan Asia.

    Perkhidmatan kereta api dan feri terhenti manakala hospital tidak dapat memberi perkhidmatan selepas kakitangannya melakukan mogok di Greece.
    Foto
    Pekerja Indonesia mengecat muka dan badan menyertai perarakan Hari Pekerja di Jakarta, semalam
     
    Guna meriam air  
    Di Istanbul, polis pencegah rusuhan melepaskan meriam air dan gas pemedih mata bagi menyuraikan penunjuk perasaan di tengah kota itu.

    Beribu-ribu anggota polis berkawal di seluruh bandar bagi menyekat akses ke Dataran Taksim selepas penunjuk perasaan berhimpun di beberapa lokasi sebelum menyerbu sekatan anggota keselamatan.

    Beribu-ribu lagi berarak di Sepanyol bagi membantah dasar kerajaan memperketat perbelanjaan.
    Dua badan sekerja terbesar, CCOO dan UGT menggesa pekerja dan golongan penganggur menyertai 80 tunjuk perasaan di seluruh negara itu ketika kadar pengangguran semasa 27 peratus.
    Ketika menulis dalam akhbar kewangan, El Economista, Setiausaha Agung CCOO, Igancio Fernandez Toxo mengkritik kerajaan yang dituduhnya tidak bertanggungjawab kerana membiarkan kadar pengangguran begitu tinggi - 6 juta.

    Sementara itu, beribu-ribu pekerja bergaji rendah menyertai perarakan Hari Pekerja di Jakarta bagi menuntut kenaikan gaji, faedah pekerjaan dan keadaan sekitaran kerja lebih baik.

    Buruh di Kemboja, Filipina, Singapura, Bangladesh, Taiwan dan Korea Selatan juga keluar beramai-ramai mendesak supaya hak pekerja dihormati.
     
    Foto
    Warga Singapura menyertai protes Hari Pekerja membantah kos hidup tinggi dan dasar imigresen dalam bantahan di Taman Hong Lim, semalam
     
     
     
    8,000 berarak di Manila

    Seramai 8,000 orang berarak di Manila sambil menuntut kenaikan gaji dan kerja tetap sambil menolak kontrak kerja sementara selain mendesak harga makanan dan barangan keperluan diturunkan.

    Selain itu, 3,000 orang menyertai bantahan di Singapura bagi mendesak kerajaan peka kepada kadar pendapatan tidak seimbang, gaji menteri terlalu tinggi dan kehadiran ramai pekerja asing.

    Beribu-ribu lagi pekerja turut melakukan bantahan di Hong Kong termasuk pekerja dermaga yang melakukan mogok lebih sebulan.

    Mereka mendesak diberi kenaikan gaji selepas kadar upah beberapa kali dipotong beberapa tahun lalu.

    Sementara itu, beribu-ribu lagi anggota lebih 30 kesatuan sekerja berarak di Taipei meminta hak mereka dilindungi. - Agensi

    No comments: